vespa club midden nederland / zuid holland
-

Nieuwe MRB regeling klassieke motorvoertuigen 2014

Staatssecretaris Weekers en bracheverenigingen akkoord 24 april 2013

Lees meer over de regeling en wat de gevolgen zijn voor Vespabezitters!

Op 24 april 2013 is een nieuwe regeling overeengekomen tussen staatssecretaris Weekers van Financiën en een alliantie van brancheorganisaties over de vrijstelling van  MRB  voor klassieke motorvoertuigen. Eerder was het overleg mislukt maar er is nu een nieuwe regeling afgesproken die gevolgen zal hebben voor onze leden en de bezitters van klassieke Vespa motorscooters. Dit resultaat is een compromis omdat het kabinet aanvankelijk de MRB vrijstelling voor klassieke motorvoertuigen geheel wenste af te schaffen. 

De nieuwe regeling wordt van kracht op 1 januari 2014 en geldt ook voor onze Vespa en Piaggio motorscooters. De nieuwe regeling vloeit voort uit een overleg dat 24 april is gevoerd tussen de oldtimeralliantie (bestaande uit onder andere Bovag, Knac, Fehac, Focwa en ANWB), staatssecretaris Weekers en mediator Jan Kees de Jager. Het overgangsregime loopt af in 2028.

De leeftijdsgrens voor MRB vrijstelling gaat per 1 januari 2014 naar 40 jaar voor benzine, LPG en diesel auto's (alsmede motorfietsen, bussen, vrachtauto's en kampeerauto's). Voor personenauto's (alsmede bestelauto's, motorfietsen, bussen en vrachtauto's) op benzine, die op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar en ouder dan 26 jaar zijn, komt een overgangsregeling waarbij een kwarttarief betaald kan worden van maximaal 120 euro per jaar, maar dan mag er tijdens de wintermaanden (december, januari, februari) geen gebruik maken van de openbare weg. Onze Vespa motorscooters vallen onder de categorie motorfietsen.

De Tweede en Eerste Kamer moeten overigens nog wel instemmen met het gesloten akkoord.

In het belastingplan stond dat de MRB-vrijstelling volledig zou komen te vervallen; dit zou de staatskas ruim 150 miljoen euro opleveren. Deze regeling leidde tot verontwaardigde reacties uit de autobranche en van klassiekerverenigingen. Na moeizame gesprekken zijn de partijen nu toch tot een alternatieve regeling gekomen. “Dit alternatief beoogt de liefhebber te ontzien, terwijl het de huidige vrijgestelde veelrijder (dat zijn bijna altijd diesel- en LPG-rijders) gerichter raakt”, zo schrijft Weekers aan de Tweede Kamer. “Hoewel onder de overgangsregeling een kwarttarief MRB moet worden betaald, blijven de gevolgen voor de zwaardere auto’s, ook bijvoorbeeld bussen en vrachtauto’s, beperkt door het maximum van € 120 per jaar. Voor motoren komt het kwarttarief neer op circa € 30 per jaar. Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt voorkomen. Dit wordt concreet ingevuld door de beperking dat er met het motorrijtuig geen gebruik mag worden gemaakt van de openbare weg gedurende de maanden december, januari en februari.”

Conclusie: voor alle bezitters van Vespa motorscooters geldt vanaf 2014 dat voor motorfietsen (waaronder onze motorscooters vallen) met een bouwjaar 1974 of ouder de vrijstelling MRB van kracht blijft. Voor motorscooters die op 1 januari 2014 ouder dan 26 jaar zijn maar nog geen 40 jaar zijn (bouwjaren 1975 t/m 1988) geldt een kwarttarief van 30 euro per jaar met als voorwaarde dat er dan niet in de maanden december, januari en februari op de openbare weg mee mag worden gereden.

De schorsingsregeling van kentekens blijft van kracht.

Bestuur VCZH

janwillem | Donderdag 02 Mei 2013 - 08:53 am

Geen reacties

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen, moet je deze simpele vraag beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.
Website: GraphicMix - CMS: Pivotx